У світовій практиці є досвід виготовлення бульдозерів як на основі спеціальних модифікацій с / г тракторів, так і на спочатку розробленої для промислового застосування базі. Перший варіант обмежений головним чином моделями легкого класу, при цьому в числі недоліків пахотно-просапних гусеничних тракторів можна назвати більш низькі тягово-зчіпні можливості.
Якщо розглядати пристрій бульдозера, то класичним компонуванням даного виду техніки є розташування двигуна спереду, а кабіни - ззаду.
Область застосування
Області застосування бульдозерів різняться в залежності від тягового класу техніки
Області застосування різняться в залежності від тягового класу техніки, її маси, а також встановлюється робочого обладнання. В цілому ж можна сказати, що призначення даних машин - пошарова розробка і планування, а також переміщення грунту і гірських порід на короткі відстані. Крім цього, їм під силу виконання деяких інших допоміжних робіт. Сфери використання - будівництво, меліорація, гірничо-видобувна галузь.
Залежно від тягових можливостей виділяють бульдозери від 10 (легкі будівельні роботи) до 35 (виконання великих обсягів робіт у важких умовах) класу. Відзначимо, що якщо для розпушування грунтів до IV категорії твердості цілком достатньо машин початкового рівня, то в регіонах, для яких характерне цілорічне промерзання землі, переважно обладнання 25 класу і вище.Також варто сказати, що якщо в сегменті більш легкої техніки в першу чергу затребувані представники економ-класу, то лідерами серед представників 30-35 тягового класу залишаються преміум-бренди, що обумовлено умовами їх експлуатації.
Види В основному виготовляються бульдозери на гусеничному ходу. Значно рідше зустрічаються колісні моделі, які знаходять застосування на допоміжних зачищувальних роботах і при розробках слабких порід. Також вони замінюють автогрейдери при утриманні кар'єрних доріг: в порівнянні зі своїми побратимами колісні бульдозери мають більш високими показниками потужності і прохідності, а також здатні підготувати з'їзд або спланувати трасу (автогрейдери для даних операцій не годяться).
Классіфікацію бульдозерів проводять по виду відвалів
Другий критерій, який можна взяти за основу класифікації, - конструкція робочого обладнання. Основними типами відвалів є:
Прямий (S-відвал). Являє собою лобовий лист, вигнутий у вертикальній площині і прямий в горизонтальній. При цьому доступний варіант без бічних щитків з можливістю повороту в трьох площинах (легкі бульдозери) або неповоротний зі щитками (середні і важкі машини, використовується для розробки твердих і мерзлих грунтів). У другому випадку можна регулювати кут поздовжнього нахилу відвалу.
Сферичний (S-U). Складається з лобового і бічних листів, останні розташовані під кутом до 25 град.Така конструкція дозволяє мінімізувати втрати грунту, завдяки чому вона знайшла широке застосування для переміщення сипучих і розпушених матеріалів на відносно великі відстані.
Напівсферичний (U). Відноситься до універсального обладнання і є проміжним варіантом між прямими і сферичними варіантами.
Відзначимо також, що прямі відвали є основним робочим інструментом бульдозерів легкого класу з універсальної рамою, а напівсферичні - середніх і важких машин.
Ще більше підвищити ефективність при виконанні певних завдань допомагають спеціальні відвали, а також такі пристосування, як укісниками, уширители і ін. зокрема, доступні модифікації для вугілля, торфу, побутових відходів. Ззаду додатково можна навішувати розпушувач.
Технічні параметри
До легким гусеничним бульдозерів прийнято відносити зразки масою до 10-11 тонн з двигуном потужністю до 130 к.с. Моделі середнього класу мають масу від 10 до 30 тонн, їх силові агрегати можуть виробляти до 300 к.с. Якщо ж мова йде про більш високих показниках, то це вже важка техніка.
Бульдозери можуть комплектуватися гусеницями різної ширини. Найширші черевики ставляться на болотоходние версії, призначені для роботи на слабких грунтах: питомий тиск на поверхню в цьому випадку досягає мінімально можливих значень.
Номінальное тягове зусилля трактора - основний технічний параметр бульдозера
Сучасні бульдозери
Найбільш популярним силовим агрегатом для бульдозерів є середньооборотних дизельний двигун, доповнений турбонаддувом, проміжним охолодженням наддувочного повітря і функцією автоматичного регулювання впорскування палива (параметри підбираються залежно від навантаження). Запас крутного моменту часто знаходиться в межах 20-35%.
Даний вид техніки може виготовлятися з наступними трансмісіями:
механічної;
гидромеханической;
гидростатической;
дизель-електричної.
Основний варіант на ринку - гідромеханічна трансмісія з Трьохдіапазонний планетарної КП. Механічний тип використовується набагато рідше. У свою чергу гідростатика поступово набирає популярність: якщо раніше її ставили тільки на бульдозери легкого класу, то тепер і на більш важкі екземпляри.
При використанні гідростатичного приводу досягається загальне спрощення конструкції бульдозера і можливість використання модульного принципу компонування. В цьому випадку можлива установка більш простий силової передачі (зокрема, тягове зусилля техніки більше не залежить від частоти обертання двигуна), а необхідність в застосуванні таких вузлів трансмісії, як гідротрансформатор, коробка передач, головна передача, механізми повороту і гальма, і зовсім відпадає . Даний вид приводу дозволяє гусеницях обертатися в різні боки (і тим самим виконувати розворот на місці). Тягове зусилля і швидкісні характеристики регулюються в автоматичному режимі.Гідростатика має і ряд інших переваг, а в числі недоліків можна назвати потребу в технічних спеціалістах більш високого рівня підготовки, а також використання при виробництві приводу більш дорогої гідроапаратури і складних електронних блоків.
Сучасні бульдозери оснащені електронними системами автоматизованого управленіяІсточнік фото: exkavator.ru
сучасні бульдозери оснащені електронними системами автоматизованого управління
Далі відзначимо, що сучасні бульдозери, в тому числі бульдозери 30 тонн, комплектують електрогідравлічними системами управління навісним обладнанням (головним чином мова йде про системах з "відкритим центром"). Вони відповідальні за такі операції, як підйом і опускання відвалу або зубів розпушувача, регулювання кута різання або розпушування, поворот робочого органу в горизонтальній площині і його перекіс по вертикалі.
Сьогодні набувають все більшого поширення електронні системи автоматизованого управління (нівелювання, телематики). В результаті підвищується точність виконуваних робіт, скорочується час, що витрачається на стандартні операції, а також знижуються вимоги до кваліфікації машиніста.
До складу гідросистеми бульдозера входять шестеренні або аксіально-поршневі насоси. Перевагою першого є простота його конструкції, другого - можливість регулювати продуктивність. Найбільш поширені роздільно-агрегатні гідросистеми, в яких використовуються два насоси: один з них відповідальний за хід, другий - за роботу навісного обладнання. Гідророзподільники ставляться золотникові.
Кілька слів скажемо і про ходові системах. При проектуванні легких і середніх гусеничних бульдозерів конструктори віддають перевагу полужесткой підвісці, важких - балансирной пружною (опорні катки попарно об'єднуються в каретки, змонтовані на балансирах; каретки гойдання пружно закріплені на візку). Переваги другого типу - поліпшені показники зчеплення з грунтом, зниження динамічного впливу на остов машини (особливо актуально при експлуатації у важких умовах), продовження терміну служби гусениць, ковзанок і бортових редукторів.
Максимальний комфорт оператору забезпечують шестигранні шумовіброізолірованние кабіни з системами опалення та вентиляції, а також встановлені на амортизаторах регульовані сидіння. Обов'язковою є оснащення кабіни стандартними системами безпеки (ROPS і FOPS).
Виробники
У числі провідних світових виробників слід назвати Caterpillar, Liebherr і Komatsu. Також випуском даного обладнання займаються такі зарубіжні компанії як Case, John Deere, Shantui, Shehwa і ін. Російські марки - ЧТЗ, ЧЕТРА, ДСТ-Урал.